Korona virüs döneminde liderler krizi nasıl yönetmeli? Uzaktan çalışma yönteminde nasıl liderlik etmeli?

Bugüne kadar korona virüs pandemisi ile ilgili kaç cümle kurduk, sayısını hatırlamıyoruz. Gözümüz, kulağımız ve bütün açık algılarımızla uzmanların söyleyeceklerine kitlendik uzunca bir süre. Kendimizi, sevdiklerimizi korumak için mücadele verdik ve vermeye de devam ediyoruz. Bu süreçte yeni yeni kavramlarla da tanıştık; entübe, bulaş olma, enfekte, karantina ve daha pek çoğu. Aynı zamanda daha önceden hakim olduğumuz “freelance ya da home Office” kavramları ile de yakın mesaimiz oldu. Pek çok iş yerinin pandemi dolayısı ile kapanmasının ardından hepimiz evlerimizden çalışmaya başladık. İlk başlarda eşofmanla mail atma deneyimini bir hayli yadırgadık laf aramızda. Yöneticilerimizle zoom üzerinden yaptığımız toplantılarda elimizi kolumuzu nereye koyacağımızı şaşırdık. Zaman zaman gerildik ama çoğu zaman başarı ile kotardık. Bu süreç bizim için henüz bitmedi. Korona virüs vaka sayısındaki düşüş devam ediyor ancak henüz tamamen Türkiye korona virüsü atlattı diyemiyoruz. Uzmanların önerileri doğrultusunda sosyal mesafeye ve maske kullanımına uyarak hayatımızın yeni dönemine giriş yapıyoruz. İş yerleri yavaş yavaş açılmaya başladı, artık geri dönüş hazırlıkları içinde olsak da henüz net olarak bu pandemiyi aşamadığımız için bir süre daha uzaktan çalışmaya devam edeceğiz. Uzaktan çalışma konusunda en az bizim kadar yöneticilerimiz ve liderler de önemli bir sınav verdi. Daha önce yönetici ve lider arasındaki farkı kaleme almıştık. Yazıyı okumak için TIKLAYIN.

Bu sefer konumuz liderler ve kriz yönetimi. Bu kriz döneminde liderlerin izlemesi gereken yolları sizin için araştırdık.

Liderlik ve kriz yönetimi

Bazı krizler önceden öngörülebilir. Örneğin ekonomik bir kriz bekleniyorsa ve piyasalar da fırtına öncesi bir sessizlik hakimse bu durumda liderler öncesinde bir savunma mekanizması geliştirebilir ve krizi daha az hasarla atlatmak için birçok ön çalışma yapabilir. Fakat gelin görün ki korona virüs yani covid-19 salgını o kadar ani geldi ki bir anda kendimizi evlerimizde bulduk. Sokağa çıkma yasakları, vakalar, ölümler derken korkunç bir kâbusu yaşadık. Bu ani gelen salgının ön görülmesi zordu elbette. Bu durumda liderler de bir anlamda bu pandemiye iş anlamında hazırlıksız yakalanmış oldu. Liderler işin uzmanları olarak kriz yönetiminde neler yapılması gerektiğine hakim kişilerdir ve pek çok lider de ekibine bu salgını en az hasarla atlatmıştır. İyi bir lider olmak ani ve anlık kriz yönetimlerinde de başarılı olmak demektir aynı zamanda. Bu “başarılı olmak” sözünden alınan hareketle aşağıda birkaç madde paylaşıyoruz sizinle. Covid-19 salgınında liderlerin nasıl bir kriz yönetimi yapacağına dair ipuçlarını sizin için derledik. İşte kriz yönetiminde atılması gereken adımlar.

  • Çalışanın sağlığı öncelikli önem!

Covid -19 salgını evden çalışma sistemini hızlıca hayata geçirdi. Sadece şirket yöneticileri ya da liderler değil çalışanların da ciddi bir adaptasyon süreci oldu. İş sürekliliğinin kesintiye uğramaması ve hızlı bir şekilde bu duruma adapte olmak önem kazandı. İşlerin olağan seyrinde ilerleyebilmesi için ilk ve en önemli şart çalışanın sağlığı ve mutluluğu. Bu süreçte işin seyrinden daha önemli olan çalışanın sağlığı. Bu korona virüs pandemisi döneminde iç iletişimin zamanında ve doğru bir şekilde yürütülmesi ve gerekirse destek programlarının devreye girmesi büyük önem arz ediyor.

  • Şeffaf ve net iletişim

Özellikle kriz dönemlerinde yönetici, lider, çalışan, müşteri, tedarikçi, yatırımcı gibi kavramlar zincirin en önemli halkaları. Bu halkalar arasındaki aksaksız iletişim, işlerin seyrini olumlu yönde geliştirmeye yarar. Böylece kriz daha az hasarla atlatılır. İletişimsizlik ve belirsizlik işe verilen en büyük zararlardan biridir. Müşteri de tedarikçi de çalışan da lider de daima bir muhatap bulmalıdır ki olası sorunlar doğru iletişim sayesinde daha hızlı çözülsün. Liderlerin bu süreçte şeffaf ve net bir iletişimde olması en önemli detaylardandır.

  • Bütçelerin hazırlanması

Aslında buna bütçe açıklarının düzenlenmesi de diyebiliriz. Krizin ilk ve en önemli etkisi genelde bütçeler üzerine olur. Finansal performansın nasıl etkileneceğinin önceden planlanması önemlidir. Farklı senaryolar üzerinden her olasılık değerlendirmelidir. Önceki bütçe varsayımlarının ve iş planlarının sekteye uğrayacağı durumlarda mutlaka bir b planı ile bütçe kontrolü ve yeni bir iş planı yapılmalıdır.

  • Aksamaların belirlenmesi

Pek çok iş yeri kapalı. Haliyle üretim durdu. Tedarik zincirinde pek çok işin aksaması işin olağan bir sonucu. Haliyle pek çok çalışan ve iş yeri de mevcut kapasitesinden çok daha az bir performans sergileyecek. Liderler bu durumda da yine b planları ile harekete geçmelidir. Bu kimi zaman yeni ve farklı iş birliklerinin kurulmasıyla gerçekleşirken kimi zamanda aksamalara karşı alınan aksiyonlarla yapılır. Bu süreçte önemli olan zincirin her bir halkası üzerinde ön görülü çalışmalar yapmaktır.

También te puede interesar

¿Quieres saber cómo será el futuro del empleo?

Suscríbete a nuestro blog y mantén tu CV y tus capacidades profesionales al día, para afrontar los retos del futuro.