Persona nedir? Persona nasıl oluşturulur?

Yeni bir girişim hayaliniz var. Bunun için ihtiyacınız olan motivasyon cebinizde, bilgi birikim deseniz çoktan üst seviyelerde. Prosedürlerin ardından geriye tek bir hedef kalıyor; başarmak. İş hayatında başarılı olmanın yolu, bir labirent gibidir. Karmaşıktır ve kimi zaman işin içinde çıkılamaz. Ancak doğru yolu bulmanın da elbet bir püf noktası vardır. Öncelikli hedef pazarlamanın gücüdür. Çünkü pazarlama her şeydir. Ürününüz istediği kadar kaliteli olsun, sunduğunuz hizmetler göz doldursun; eğer iyi bir pazarlama yönteminiz ve hedef kitle analiziniz yoksa bu durumda labirent karmaşık hale gelecektir. İşte bu “pazarlamanın gücü”nden hareketle atılan adımlardan biri ve belki de birincisi persona oluşturmaktır. Daha önce persona ne demek duymuş olabilirsiniz, bu yazımızda biraz daha derine ineceğiz. Önce persona ne demek tanımlayalım ardından detaylara geçelim.

Persona ne demek?

Persona ne demek kısaca tanımlayalım. Yeni bir girişimin başarı ile sürdürülebilmesi için pazarlama sürecini tabiri caiz ise baştan sıkı tutmakta yarar var. Bunun için de önce personalar yaratılması ve hedef kitle özelliklerinin detaylı olarak tanımlanması gerekir. Persona nedir sorusunun yanıtını şu şekilde verelim. Persona, farklı kaynaklardan edinilen karakteristik bilgilerin incelenmesi, bu bilgiler ışığında ideal müşteri profilinin ortaya çıkması şeklinde tanımlanabilir. Persona için aslında bir analiz sürecidir diyebiliriz. Persona Türkçe anlamı “kişilik kartı” demektir. Pazarlama sürecine başlamadan önce, belirli hedeflere yönelik olarak persona yaratılır. Şirket personası ilk başta yaratılır sonrasında yeniden şekillendirmek zorlu bir süreç olur. Markanın ismi, kurumsal kimliğini tasarlanması, kullanılacak olan sloganlar ve benzeri gibi detaylar persona yelpazesinin renkleridir.

Persona nasıl belirlenir?

Persona belirleme sürecinde amaç, müşteri kitlesine ait verilerin toplanması ve bu doğrultuda analizin kurulmasıdır. Müşteri satın alma motivasyonunu etkileyen süreçler, nasıl bir pazarlama yapılması gerektiğine dair en önemli ipuçlarındandır. Pazarlama stratejisini, bu satın alma motivasyonu belirler. Persona belirlenmesi, farklı süreçlerde olur. Öncelikle geniş çaplı bir kitle araştırması yapılır. Müşterinin yaş profili, sosyal ve ekonomik durumu, satın alma motivasyonları, ilgilendikleri ürünler, satın alma sıklıkları ve benzeri gibi detayları barındıran geniş çaplı bir kitle analizi yapılır. Daha sonra potansiyel müşterinin sorunlarını belirleme kısmı gelir. Burada amaç, müşterilerin karşılaştıkları sorunları çözebilme yetisi kazanmaktır. Pazarlama süreci boyunca müşterilerin en çok şikâyet ettiği süreçler ya da sorun çıkan durumlar iyice analiz edilir. Bu sorunlar müşterinin ürün detaylarına erişiminden başlar, satın alma aşamasındaki ödeme sıkıntılarına kadar devam eder. Yani tüm satın alma süreci boyunca oluşabilecek olası sorunlar da analizin bir parçasıdır.

Persona nasıl yaratılır?

Bunun için izlenmesi gereken birkaç adım vardır. Öncelikli olarak müşterilerin yüzeysel karakter özellikleri ile işe başlayın. Cinsiyeti, medeni hali, yaşı, aylık geliri, yaşadığı şehir ve benzeri gibi detayları ele alın. Sırada müşterinin amacı var. Hangi amaçla alışveriş yaptığını gözlemleyin. Bir sonraki aşama şikâyetleri. Daha çok neden ve nelerden şikâyet ediyor bunları detaylıca analiz edin ve yukarıda da sözünü ettiğimiz gibi mümkün olduğunda bu olası sorunlara karşı B planı geliştirin. Favori web siteleri hakkında bilgi edinin. Ürününüzü ya da servisinizi online olarak pazarlamayı düşünüyorsanız bu favori web siteleri sizin özel ilgi alanınız olmalı. Müşterinin internette daha çok hangi sitelerde zaman geçirdiği önemli bir detaydır. Sıra geldi yeniçağın olmazsa olmazı sosyal medya. Hedef kitlenizin sosyal medya kullanımı oldukça önemlidir. Ne sıklıkla kullandığı, daha çok hangi sosyal mecrada zaman geçirdiği, paylaşım sıklığı ve benzeri gibi detayları iyice analiz edilmelidir.

También te puede interesar

¿Quieres saber cómo será el futuro del empleo?

Suscríbete a nuestro blog y mantén tu CV y tus capacidades profesionales al día, para afrontar los retos del futuro.